A nagykőrösi Szabó
Károly Városi Könyvtár
stratégiai terve
Miután
elkészültünk a környezetelemzéssel, feltérképeztük a könyvtárt érintő külső és
belső változásokat, a következő lépés a stratégiai összpontosítás (fókusz)
kidolgozása, megalapozása és a kívánatos jövőbeni állapothoz vezető út
megállapítása.
Ki
kell választani a főbb irányvonalakat, meg kell határozni azokat a területeket,
melyek a siker szempontjából fontosak és fel kell térképezni a megvalósítás
kritikus tényezőit.
A
könyvtár céljainak és feladatainak világos megfogalmazása alapvetően fontos.
Ezek leggyakrabban az átfogó cél, jövőkép és értékrendszer meghatározásával
fejezhetők ki, melyeket a 9.2. –es melléklet ábrázol.
1. Mi a könyvtár szerepe? Mi a
feladata?
A
nagykőrösi Szabó Károly Városi Könyvtár
közművelődési könyvtár, olyan fontos közösségi intézmény, melynek célja
annak lehetővé tétele és ösztönzése, hogy egyének és csoportok részrehajlástól
mentesen hozzáférjenek a könyvekhez, információkhoz, tudáshoz, az alkotó
képzelet termékeihez. Feladata ösztönözni a használók részvételét a kultúra és
a gazdaság területén, lehetővé tenni számukra az információhasználatot,
segíteni a szabadidő hasznos eltöltésében. Különösen nagy hangsúlyt kell
fektetni a helyi közösség igényeire és törekvéseire.
2. Kik az ügyfelei? Milyen igényeknek
kell eleget tenni?
A
városi könyvtár ügyfeleinek körében előfordul minden korosztály, szinte minden
foglalkozási ág, a gyerekektől kezdve a tanulókon át a szakmunkásig és a
mérnökig. Ebből adódóan minden területen kész kell legyen a tájékoztatásra,
állományának minden téren helyt kell állni és ha ez túlmutat a helyi
lehetőségeken, akkor könyvtárközi kölcsönzéssel kell megoldani a felmerülő
problémákat. Különösen nagy az igény az igényes szórakozás területén, a
mezőgazdaság és gazdálkodás terén, a pedagógiában és a jog berkeiben.
1. Mi akar lenni, hova szeretne eljutni
a könyvtár?
A
Szabó Károly Városi Könyvtár egy olyan közművelődési intézmény szeretne lenni,
amely nagy szerepet játszik a város kulturális életében, megteremteni azt a
légkört, ami indíttatja az olvasókat, hogy még jobban a könyvtár szolgáltatásai
fele forduljanak. Szeretné elérni azt a rangos intézményi szintet, amikor is
szervesen részt vesz a művelődési életben. A közeljövő terveiben ott áll egy
olyan könyvtár képe, amely hálózati központként koordinálja a helyi városi
könyvtári hálózatot, megteremtve annak lehetőségét, hogy hozzáférhető
adatbázisokban az olvasók rendelkezésére álljon szinte az egész város
könyvtállománya és másféle dokumentumgyűjteménye. Alapterülete növelésével
szeretné megteremteni annak a még jobb lehetőségét, hogy az olvasók még szebb,
kulturáltabb, esztétikusabb környezetbe jöhessenek tanulni, olvasni, böngészni,
igényesen szórakozni.
2. Mi a kívánatos helye a piacon?
A
városi könyvtár szolgáltatásai ingyenesek és ezt a jövőben is szeretné ilyen
formában megtartani, az alapszolgáltatásokat tekintve. Az Internet használata
jövő évtől térítéses lesz, de minden más tevékenység ellenszolgáltatás nélküli
marad. Nem kíván versenytársa lenni sem a városi videotékáknak, sem az
Internet-szolgáltatóknak, sem az Arany János Művelődési Központnak. A könyvtár
elsődleges feladata az olvasók szolgálata és nem célja betörni az új értelemben
vett kulturális piacra, ami nem azt jelenti, hogy működéséhez nem kívánja
felhasználni a modern piaci lehetőségeket.
1. Hogyan akarják munkájukat végezni a
könyvtárosok?
Könyvtárosnak
lenni nem elég ismerni a szakma csínját-bínját. Nem elég ismerni a
munkafolyamatokat, nem elég csak szakszerűnek lenni, nem elég csak munkának
tekinteni. Könyvtárosnak lenni ennél sokkal több. Szeretni kell mindazt, amit a
könyvtár jelent. Szeretni kell a helység hangulatát, a könyvek sokaságát, a
tudatot, hogy kulturális kincsek megörzői és átadói vagyunk. Ápolni kell
mindazt, amit még hagyományos módon könyvtárnak nevezünk. Belülről kell érezni
a szépségét. És sosem elfelejteni, hogy mi vagyunk a könyvtárért, mi vagyunk az
olvasóért és nem fordítva.
A
Szabó Károly Városi Könyvtár kislétszámú intézmény, ebből adódóan valamivel
könnyebb az előbb ecsetelt légkört megteremteni, ami sajnos nem mindig sikerül.
A könyvtárosok az alapvető szakmai értékeket az következőkben foglalhatják
össze:
·
az egyének és a közösség szolgálata, beleértve a
társadalmi felelősséget,
·
az igazságosságra való törekvés, a tudás
előmozdítása,
·
az információhoz és tudáshoz való egyetemes
hozzáférés,
·
pártatlanság a dokumentumok beszerzésében és
szolgáltatásában,
·
a kulturális örökség megőrzése,
·
szakmai kompetencia és annak folyamatos
továbbfejlesztése.
2. Melyek a fő meggyőződéseik,
elképzeléseik, irányító alapelveik?
Abban mindannyian egyetértenek, hogy a könyvtár jó
működésének alapelvei a következők: a megfelelő színvonalú szolgáltatás,
hatékonyság, minőség, innováció, tisztesség, részvétel és továbbképzés.
Természetesen nem minden pontban csengenek tökéletesen össze a vélemények, de
az alapvető dolgokban egyöntetű az álláspont. A jó működés érdekében nem lehet
figyelmen kívül hagyni a gyűjtemény integritását, sokféleséget magában hordozó
egységét, az erőteljes használóközpontúságot, a nyílt kommunikációt és a
munkatársak igényeivel való törődést.
Mivel a Szabó Károly Városi Könyvtár egy kis
intézmény, úgy az állományát, a használóit, mint a munkatársait tekintve, ezért
stratégiai tervében, amit 3 évre szeretne megtervezni, a könyvtár egésze áll.
Egyik részlege sem olyan önálló, hogy különállóan lehetne és kellene
foglalkozni vele. Természetesen vannak prioritásokkal rendelkező részterületei,
vannak olyan kulcsfontoságú területek, melyeket a siker érdekében jobban ki
kell emelni. A tervezés folyamatában figyelembe kell venni a megvalósítás
kritikus tényezőit is.
Ezeknek fényében megfogalmazható, hogy a könyvtár
stratégiai tervének elsődleges feladatának tekinti a további gépesítést, a gépi
információkhoz való még teljesebb hozzájutást. Mindent megtesz a városi hálózat
üzembehelyezéséért, annak jó működéséért. Az állomány fejlesztésében a
megszokott vonalat követi. A könyvtári területek megnövelésével szeretné polcra
helyezni az ajándékba kapott és raktárba helyezett állományt. Nem kisebb
feladat az új olvasóterem beüzemelése, az olvasók átszoktatása a gépi katalógus
használatára. Természetesen állandó jelentőséggel fog továbbra is bírni a
munkatársak folyamatos képzése annak a
célnak az elérésében, hogy minél jobb szakemberekkel rendelkezzen a könyvtár.
Ennek a problémának a kapcsán megjegyzendő, hogy országos szinten is történtek
intézkedések. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma által kiadott
tájékoztatóban megfogalmazottak a továbbképzést segítik. Minden
könyvtárvezetőnek 7 éves továbbképzési tervet kell készíteni, amely terv 2 éves
ütemtervekből áll majd. A továbbképzésekhez szükséges pénzeket a minisztérium
biztosítja és ez széles távlatokat nyit a könyvtárak előtt. A tájékoztató
konkrétan közli a lehetséges képzési formákat.[1]
Mindezen feladatokat 3 éven belül szeretné elérni,
megpróbálva az anyagi hiányokat a megszokott alapítványi lehetőségekkel
pótolni. A három éves terv elkészítése azért is helyesebb, mert belefér a
megbízási ciklus terjedelmébe. Nem lenne helyes hosszabb távra tervezni, hisz
minden vezetőnek megvannak a saját ötletei, tervei és ezt tiszteletben kell
tartani.
A kritikus tényezők között figyelembe kell venni a
tárgyi és szellemi feltételeket. Felelőtlenség lenne azt hinni, hogy mindezen
feladatok végrehajtására lesz elegendő pénz és elegendő hozzáállás. Ezért
nagyon szigorúan tekintve, de megengedve
egy csipetnyi optimizmust, azt gondolom, hogy mivel a siker titka nagy
mértékben függ a hozzáállástól és kőkemény kitartástól, ezeket a terveket
reálisnak lehet tekinteni. Egyébként is egy jó stratégiai terv mindig
lehetőséget ad a változtatásokra, flexibilis és rugalmas. A stratégiától a
cselekvésig általános folyamatábráját a 9.3. –as mellékletben láthatjuk.
Mindezen tények figyelembe vételével készítettem
el a három éves stratégiai tervet.
[1] Tájékoztató: a muzeális intézmények, a könyvtári, a közművelődési, levéltári intézmények fenntartói és igazgatói számára ''A kulturális szakemberek szervezett képzési rendszeréről, követelményeiről és a képzés finanszírozásáról szóló 1/ 2000.(I.14.)NKÖM rendelet'' végrehajtásához., Budapest, Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, 2000, 12-17. p.