A nagykőrösi Szabó
Károly Városi Könyvtár
stratégiai terve
2. A stratégiai
tervezésről általában
’’A 90-es
évek változásának katalizátora a stratégiai tervezés.’’
( Meredith Butler - Hiram Davis )
2.1. A stratégiai
tervezés definíciói
Mi is az
a stratégiai tervezés? Tulajdonképpen nincs szabványos meghatározása. A
stratégiai tervezést sokféleképpen definiálják, többféle megközelítés létezik.
1. A stratégiai tervezés mindig egy meghatározott
cél érdekében megvalósítandó összetett folyamat. A tervezés lényege, hogy az
intézményt, a könyvtárat olyanná alakítsa, ami megfelel a vele szemben
támasztott igényeknek. A stratégiai tervezés a környezeti változások és a
könyvtár lehetőségeinek összevető vizsgálatán alapszik.[1]
2. A stratégiai tervezés a jövő építésének feltétele.
A stratégiai tervezés folyamatos tevékenység, amely mindig hosszabb távot fog
át. A hosszabb táv tényleges hosszát a vállalkozás által kitűzött célok
elérhetősége és a tevékenységek jellege határozza meg. A stratégiai tervezés olyan folyamatosan végzendő komplex
folyamat, amely a jövőben megvalósítandó tényleges stratégián alapszik. Olyan
összefüggő célok együttese, amely a kitűzött időszak alatt valósítható meg. A
stratégiai tervezésben minden tevékenység, minden taktikai lépés a végső cél
elérését szolgálja. [2]
3.
A stratégiai tervezés a dinamikus tervezés
eszköze. A könyvtári makro és mikro környezet megismerése az első lépés. Az
ismeretekből levont következtetéseket kell
alkalmazni az alapvető cél szem előtt
tartásával, és folyamatosan szembesíteni a kitűzött
célok megvalósíthatóságával. A stratégiai tervezés, ha megfelelően alkalmazzuk, cselekvés és jövő
orientációjú, és az innovatív könyvtári menedzsment eszköze. [3]
Tehát
a stratégiai tervezés egy újfajta gondolkodási szemlélet. Nem csupán elvégzendő
lépések egymásutánisága egy elképzelt és megvalósítandó cél érdekében. Ezen
újfajta szemlélet segítségével a könyvtár követni tudja a társadalomban, a
gazdasági életben történő változásokat, ezzel megadva magának az esélyt, hogy
olyan dinamikus intézmény legyen, amely tevékeny alakítója és nem szenvedője a
változásoknak. Egyszóval: a stratégiai tervezés a túlélés egyik alapja.
Megfogalmazható
úgy is, mint egy kommunikációs mód, mely a szervezet belsejétől a fenntartók
felé és onnan visszafelé irányul, működik.
A
stratégiai tervezés ötletgeneráló folyamat, eltérő, illetve összecsengő
gondolkodásmódokat integrál. A jövőre irányul, mert megpróbálja előrejelezni,
megteremteni és ellenőrzés alatt tartani azt. A változásra is irányul, mert
stratégiákat fejleszt ki arra, hogy a jelenlegi helyzetből hogy jussunk el egy
jövőbeni állapotba. Mindemellett a stratégiai tervezés politikai
csoportfolyamat és szervezeti tanulási folyamat is. [4]
‘’ Minden stratégiai terv annyit ér,
amennyi megvalósul belőle.’’
(Csath,
1994 )
Jó
stratégiai terv elkészítése nagyon nehéz feladat, alapos előkészítő munkára,
gazdasági, pénzügyi elemzésekre kell hogy épüljön. Pontosan meg kell határozni
azt az időhatárt, ami alatt egy-egy terv elvégezhető, miközben nem tudjuk, hogy
milyen váratlan eseményekkel kell számolnunk a terv előkészítésének
időszakában. A határidők időtartamának betartásainak tervezésénél figyelembe
kell venni minden olyan tényezőt, ami azt befolyásolhatja. A társadalmi,
politikai, gazdasági bizonytalanságok eleve gátló tényezői a tervkészítésnek. A
tervkészítés hatékonyságáról több, néha ellentétes vélemény látott napvilágot.
Egyesek szerint a hatékonyság annyi, mintha a jövőt próbálnánk csillogó gömbből
megmondani, mások szerint igenis lehet reális alapokon nyugvó, jól működő
tervet készíteni.
Mi
az utóbbi véleményt tekintjük magunkénak és abból indulunk ki, hogy a
stratégiai tervezés, bár nehéz feladat, minden tevékenység
megszervezésének az alapja, hisz
meghatározza, hogy honnan hová kívánunk eljutni.
Egy
jó stratégiai tervnek a következő kérdésekre kell választ adni:
·
mit kell csinálni?
·
hogyan kell csinálni?
·
mikor kell csinálni?
·
kinek kell csinálni? [5]
A terveket készítőkben újfajta magatartás alakul
ki a végzendő tevékenységeket, az elérendő célokat illetően. Az addigi statikus
hozzáállásból aktív magatartásforma válik.
Célszerű a tervkészítés folyamatába minden
munkatársat bevonni. A tervezés folyamatának át kell hatnia a könyvtár egész
szervezetét, azért, hogy az intézmény minden szintjén ennek az elképzelésnek,
ennek a stratégiának az értelmében döntsenek. A tervezésbe való bekapcsolódás
segít az embereknek abban, hogy megértsék, miért szükséges a változás.
Feltehető az is, hogy ha részt vállalnak a terv, vagy a követendő politika
kidolgozásában, jobban átérzik majd, hogy személyes beleszólásuk lehet a
döntések meghozatalába. Így, bizonyos fokig előre érzékelhetjük a végrehajtás
során jelentkezhető lehetséges problémákat. Másik előnye, hogy így a naponta
meghozandó döntések nem ad hoc döntések lesznek, hanem egy rendszer szerves
részét képezik.
A tervezés elkezdésekor 4 alaptényezőre kell
figyelemmel lennünk:
1. milyen távra készítjük a tervet? ( 3-5-10 év,
rövid, vagy hosszú távú terv )
2. milyen érvényességi körre készítjük? ( az
egész könyvtárra, egy osztályra vagy tevékenységre )
3. milyen adatokra és elemzésekre van szükségünk?
( sztatisztikai, külső és belső elemzések
)
4. mennyire rugalmas a terv, mennyire tesz eleget
a flexibilitás törvényeinek? ( ha változnak
a körülmények, változtatni lehet-e a tervet is?[6]
A statikus, hosszú távú stratégiák ideje lejárt.
Van, aki a stratégiai tervezést a hosszútávú, 5-10 éves tervezés
szinonimájaként használja.[7] Az 1980-as és 1990-es évek szakirodalma
szerint a stratégiai tervezés nem új elnevezés, hanem új módszer. Ugyanis a
stratégiai terv nem ugyanaz a terv-készítési folyamat, amelyeket a könyvtárak
már sok évtizede csinálnak, csak akkor ezt hosszútávú tervnek hívták. Ma a
stratégiai terv 1,5-3 évre szól.
A stratégiai tervezéskor a következő elemeket kell
meghatározni:
·
jövőkép (vision),
·
átfogó cél (mission),
·
alapvető célok (objectives),
·
kulcsfontosságú területek (key result areas),
·
irányvonalak (goals),
A jövőkép annak a meghatározása, hogy a jövőben
hová kíván eljutni a könyvtár.
Absztrakt, idealisztikus, inspiráló, hosszútávú elképzelés.
Az átfogó cél arra ad választ, hogy mi a szerepe,
mi a küldetése a könyvtárnak. Miért van rá szükség? Az átfogó cél mindig
konkrét, realisztikus, egy-egy intézményre szabott. Általában 3-5 évre szól.
Az alapvető vagy elérendő célok a könyvtár
funkcionális működésére vonatkozó célok.
Arra adnak választ, hogy milyen feladatai vannak a
könyvtárnak, milyen szolgáltatásai, stb. Általában 5-8 pontban megfogalmazott
közép és hosszútávú célmeghatározás.
Az elérendő célok meghatározása után számba kell
venni, hogy melyek a könyvtár kulcsfontosságú területei. Hol és milyen
változtatásokra van szükség, és ezen belül mi a rangsor? Mindez általában 5-10
pont a rövid és a hosszútávú tervben.
Az irányvonalak meghatározása arra ad választ,
hogy mit kell elérnie a könyvtárnak a fejlesztések segítségével. Egy-egy
kulcs-fontosságú terület esetében ez 4-6 pont.[8]
A stratégiai tervezés a következő kulcslépésekből
áll:
·
a tervezési folyamat kialakítása;
·
a környezet tanulmányozása és elemzése;
·
a stratégiai fókusz (mire vonatkozik a
stratégiánk!) meghatározása, jövőkép, átfogó cél, elérendő célok, irányvonalak;
·
a stratégiák, cselekvési tervek és források
meghatározása, kiválasztása és bevezetése;
·
monitorozás, értékelés, az addigiak vizsgálata,
amennyiben szükséges változtatások;
·
az eredmények szétsugárzása.
Lényeges megjegyzés: a tervezés nem lineáris
folyamat, hanem ismétlődő interaktív, felülről lefelé és alulról felfelé
egyaránt kialakítható. A stratégiai tervezés a célok és feladatok folyamatos
meghatározása, decentralizált részvételi formában.[9]
A tervezés folyamatának célját a következőkben
lehet összefoglalni:
·
tisztázza a könyvtári alapfeladatokat és
célkitűzéseket,
·
meghatározza a könyvtár irányvonalát és
prioritásait,
·
keretét adja az intézményi politikának és
döntéseknek,
·
segíti a pénzügyi alapok megteremtését, a pénzügyi
források megfelelő felhasználását,
·
figyelmeztet a tervezésnél figyelembe veendő
kritikus pontokra.[10]
Összességében a stratégiai tervezés haszna:
·
általában növeli a könyvtár vezetésének
hatékonyságát,
·
erősíti a munkatársak elkötelezettségét a
változások iránt és a szolgáltatások fejlesztésére,
·
erősíti a könyvtár pozícióját a fenntartó
intézményen belül,
·
a könyvtár társadalmi környezetében megerősíti a
könyvtár iránti bizalmat,
·
a könyvtáron belül jobb munkakapcsolatok épülnek,
·
javítja a munkatársak elkötelezettségét és
morálját, motiválja őket,
·
növekszik a munkával kapcsolatos elégedettség,
·
hatékonyabb, relevánsabb szolgáltatásokat
eredményez,
·
növeli a könyvtárhasználók elégedettségét,
·
jobb kapcsolat alakul ki a könyvtáros és a
könyvtárhasználó között,
·
javítja az adatgyűjtés és elemzés technikáinak
megismerését,
·
erősíti a kreatív gondolkodás, az írásbeli és
szóbeli kommunikációs készségeket és képességeket,
·
a könyvtár képe pozitívan alakul a döntéshozókban
és a vélemény-alkotókban, javítja a könyvtár pénzügyi kilátásait.[11]
1.
PEST-analízis
2.
Elemzési technikák
3.
SWOT-analízis
A
PEST-analízis a makro környezet elemzésének módszere. Mozaikszó, mely a
következő szavakat rejti magába:
P-Politics
E-Economics
S-Society
T-Technology,
azaz
politikai, gazdasági, társadalmi és technológiai tényezők. Megmutatják azokat a
szélesebb közegeket, amelyben a könyvtár, mint intézmény dolgozik. Felvázolja
azokat a trendeket, amelyek iránymutatóak és meghatározóak a könyvtár számára.
Politikai tényezők: nagy
jelentőséggel bír a stratégia megtervezésében. Ismerni kell a politikai pártok
érdekeit, a politikai erővonalak alakulását, a döntéseket és prioritásokat. A
lehetőségekhez mérten fel kell mérni a politikai érdekek jelenlétét vagy adott
esetben hiányát a kulturális szférában. Tájékozódni kell a politikai
döntésekről a kultúra, a tudomány és az oktatás fejlesztésében. Mindezek
mellett ismerni kell a könyvtárügy
jelenlétét a politikai programokban.
Gazdasági tényezők: a
gazdasági terület, a gazdasági érdekek egészen közvetlenül érintik a
könyvtárakat és az információs intézményeket. Napjainkban jól nyomon követhető
a gazdasági recesszió hatása e területen. Egyre jobban megjelenik a
piacorientáltság a könyvtárakban is. Az egyre csökkenő könyvtári költségvetés
nem tud lépést tartani a növekvő kiadásokkal. A dokumentumok árai napról- napra
növekednek, a fenntartási költségek is növekvő tendenciát mutatnak, szemben a
költségvetéssel. Ezért elkerülhetetlenné és fontossá válik az intézmények
többcsatornás finanszírozása. A privatizáció is nagy hatással van a könyvtárak
működésére. Felmerülhet a könyvtárak magánkézbe adása is, mivel az állam
szabadulni igyekszik a kötelezettségei alól. A közszolgálati szféra láthatóan
háttérbe szorul a gazdasági terület előtérbe jutása miatt.
Társadalmi tényezők: ez a
tényező az egyik legkevésbé belátható, de egyben a legmeghatározóbb elem is. Figyelembe kell
venni a társadalom szerkezetének a megváltozását, a társadalmi mobilitás
irányát. A demográfiai tényezők is meghatározóak, pozitív illetve negatív
irányba való tolódásuk nagy hatással lehet a könyvtárak működésére. Elemezni
kell a civil szerveződések fejlettségét, a civil társadalom erősödését és a
közigazgatási változásokat.
Technológiai tényezők: az
információs technológia szinte követhetetlen gyorsasággal fejlődik és ezen
fejlődés beláthatatlan távlatokat nyit a könyvtárak számára is. A számítógépes
hálózatok megjelenése jogosulttá tette a falak nélküli könyvtár létrejöttét. A
földrajzilag legtávolabbi adatbankok használatának lehetősége, az elektronikus
sajtó, a CD-ROM, a CD-WORM, a törölhető CD és a multimédiák új és még fejlődő
lehetőségek. Az információs technológia új távlatokat nyitott az információhoz
való szabad hozzáférésben. Mindezen változások arra késztetik, vagy
kényszerítik a könyvtárosokat, hogy újra átgondolják és újrafogalmazzák
könyvtárképüket.
A makroösszefüggések feltárása mellett fel kell
tárni azt a közvetlen környezetet is, azt a társadalmi közeget is,
amelyben a könyvtár mint intézmény
működik. Elemezni kell:
·
a település fejlődési irányzatát,
·
a település kulturális stratégiáját,
·
az ellátandó könyvtárhasználók gazdasági,
szociális, kulturális helyzetét,
·
a könyvtár információs technológiai fejlettségét,
·
a könyvtár vezetését és munkatársi gárdáját.
Mindezen tényezők elemzése ahhoz ad segítséget,
hogy a könyvtárügyet befolyásoló tényezők változása és fejlődése miképpen
alakíthatja az adott könyvtárat.[12]
Jelentős és nem elhanyagolható fontossággal bír
azt is tudni, hogy a könyvtári és információs területen általában milyen irányvonalak
érvényesülnek. Például:
·
egységesedés,
·
a ‘’pénzért értéket’’ szemlélet térhódítása,
·
a dokumentumok mellett - helyett - az információ
fontossága.
Az egységesedési folyamatot segíti
és táplálja az IFLA öt jelentős nemzetközi programja, az Európai Közösség és az
Európai Tanácsnak a könyvtárakat érintő ajánlásai (pl. a szerzői jog
területén), az egységes adatátviteli lehetőségek, az azonos adatbázisok, azonos
források használata, stb.
A „pénzért értéket” szemlélet, a
piaci elvárások megjelenését jelenti a kulturális területen, a könyvtárakban
is. Az adófizető állampolgárnak jogában áll tudni, hogy az adóját mire költi az
állam; joga, hogy számonkérje, miért nem a közszolgálati szférát fejlesztik
belőle - a könyvtárakat -, és joga, hogy minőségi, számára fontos
szolgáltatást, „árut” kapjon a
könyvtáraktól.
Ennek a trendnek eredményeként a könyvtárak megbizonyosodtak arról, hogy
megmaradásuk és megfelelő szintű fejlődésük az állampolgárok érdekeltségén
alapul. A könyvtárak megmaradásának és fejlődésének záloga, ha a használók
könyvtárává válnak.
A dokumentumok jelentősége mellett fontosabbá
válik az információ, az információhoz való hozzájutás. Ez egyben a
privát szektor előretörését is jelenti. Nem az a fontos, hogy az információt
könyvtár vagy információs cég terjeszti-e, csupán az, hogy az információt
miképpen lehet megszerezni. Amennyiben magánkézben van, illetve magánkézbe
kerül, akkor ez a terület megelőzi a könyvtárakat. Az információs társadalomban
az a szervezet marad meg - mindegy, hogy ki tartja fenn, mindegy, hogy mi a
neve -, amely az információt birtokolja. Az információhoz való hozzáférés nem a
könyvtárak privilégiuma lesz.[13]
Ha a makro környezet elemzése azt mutatja, hogy a
könyvtáron belül is változtatni kell, el kell végezni egy folyamatsort, melynek
kivitelezéséhez ismerni kell:
·
a pénzügyi forrás szétosztását,
·
a pénzügyi forrás hasznosítását,
·
a könyvtár által nyújtott szolgáltatások minőségét
és milyenségét,
·
a könyvtár hatékonyságát,
·
a piac meghódítására tett kísérleteket,
·
magát a terméket, azaz a szolgáltatást.[14]
A problémák megoldásához kérdéseket kell
feltennünk, amelyeknek különböző fajtái vannak. Kérdezhetünk a munkatársakra, a
könyvtár berendezésére és elhelyezésére, a szolgáltatásokra és a könyvtárhasználókra.
A kérdésekre adott válaszok rávilágítanak a megoldandó problémákra. A
megoldandó kérdések esetében a következő problémamegoldási technikát ajánlatos
használni és alkalmazni:
·
a probléma meghatározása - vagyis mi a probléma?
·
a probléma analizálása - bontható-e további
elemekre?
·
ha bontható, akkor milyen elemekre?
·
alternatív megoldások számbavétele,
·
a megoldáshoz szükséges elemek megfogalmazása,
·
mi gátolja a megoldást?
·
mi szükséges a megoldáshoz?
·
mi kívánatos a megoldáshoz?
A problémák feltárásának és megoldásainak
különböző formái vannak. Első javasolható megoldás a munkatársak egyéni
munkája, amikor minden munkatárs megfogalmazza - egymástól föggetlenül - a
saját elképzeléseit a jövőt tekintve. A második megoldás a tapasztalatcsere: a
könyvtár dolgozói közül kisebb csoportok ellátogatnak olyan könyvtárakba, ahol
sikeres volt a felmerülő problémák megoldása. Ilyenkor, reális önkritikával
megfogalmazzák azt, hogy mit csinál a másik intézmény jobban mint ők, és mi az,
ami új számukra. Harmadik megoldás az összehasonlító munkaleírás, amely abból
áll, hogy minden munkatárs leírja az általa végzett munkafolyamatot és ezt
véleményezi a munkaterület szakértője. Majd megbeszélik az eltéréseket és
levonják a következtetéseket. A negyedik és utolsó lehetőség az önértékelő
értekezlet, amikor az értekezlet résztvevői értékelik a saját és a munkatársaik
munkáját, előre meghatározott kritériumok alapján.
Abban az esetben, ha nagy változtatásra készülünk
és még nincs tapasztalatunk ezen a területen, érdemes külső szakértőt bevonni,
megbeszélni vele a változtatás lehetőségeinek változatait.[15]
A
piackutatás:
A piackutatásnak különböző módszerei vannak. A
tervezés előkészítése során feltett, a piacra vonatkozó kérdésekre három
módszer alkalmazásával adhatunk választ:
·
• 1. statikus
módszerrel: ez a BCG-mátrix
·
• 2.
dinamikus módszerrel: ez a McKinsey-GE portfolio mátrix
·
• 3. a 7 S
modell alkalmazásával
Ezek a módszerek azt vizsgálják, hogy milyen az
összefüggés a könyvtár és a használók között.
A. A BCG-mátrix: A
stratégiai elemzés egyik legismertebb módszere. Használatával választ kaphatunk
arra a kérdésre, hogy a könyvtár szolgáltatásai közül melyik vagy melyek iránt
a legnagyobb a kereslet. Azt is ábrázolja, hogy a könyvtár helyzete megengedi-e
a fejlesztést. Vannak ‘’sztár’’, ‘’kérdőjeles’’, ‘’fejőstehén’’, és ‘’döglött
kutya’’ termékek, azaz szolgáltatások.
·
‘’sztár’’ szolgáltatás: irányában a kereslet
állandóan nő, és a könyvtár képes a további fejlesztésre.
·
‘’kérdőjeles’’ szolgáltatások: nő a kereslet
irántuk, de a könyvtárnak nincsenek lehetőségei arra, hogy mindegyiket
fejlessze és ezért dönteni kell, hogy melyik legyen a kiválasztott.
·
‘’fejőstehén’’ szolgáltatások: jól bejáratott
szolgáltatások, melyeket a könyvtár már régóta kínál, de a kereslet irántuk
egyre inkább csökken. Fel kell készülni arra, hogy hamarosan meg kell szüntetni
őket.
·
‘’döglött kutya’’ szolgáltatások: kicsi a kereslet
irántuk, a könyvtár is alig tudja fenntartani őket. Ezeket a szolgáltatásokat
be kell szüntetni.
B. A McKinsey-mátrix: abban
különbözik a BCG-mátrixtól, hogy még két vizsgálati szemponttal van
kiegészítve, a környezeti lehetőségekkel és a versenyhelyzettel.[16]
C. A 7 S modell: a
McKinsley tanácsadó cég dolgozta ki. Nevét attól kapta, hogy az angol nyelvben
minden eleme S betűvel kezdődik. A 7 elem összefügg egymással, és meghatározza
a szervezet hatékonyságát és változási képességét. Az elemek együtt egy ún.
menedzseri molekulát alkotnak, melyen belül kimutatható, hogy az egyes elemek
hogyan kapcsolódnak a többiekhez.
A 7
tényező ‘’kemény’’ és ‘’puha’’ S-ek alá sorolható, ezzel jelezve, hogy a
‘’puha’’ tényezők gyakran nem részesülnek kellő figyelemben a stratégiai
tervezésben.
A ‘’
kemény’’ tényezők (szerkezeti háromszög):
·
stratégia:tulajdonképpen a versenyképes és sikeres
szerepléshez kiválasztott út,
·
szervezet:az a mód, ahogy a könyvtárat
szervezetileg kialakítottuk,
·
szisztéma (rendszer): ahogy az információs
tevékenység folyik a könyvtárban.
A
‘’puha’’ tényezők (humán négyszög):
·
személyzet: a könyvtár szakemberei, azok
kibontakozása, fejlődése és feladatai,
·
stílus: a könyvtár egészének vezetési és
kulturális stílusa,
·
szakértelem: a könyvtár mint egész vagy a
vezetőinek jellemző képességei, azok a dolgok, melyeket a könyvtár különösen
jól végez,
·
‘’szellemi szövet’’: azok az átfogó szándékok és
törekvések, amelyek mellett a könyvtár és személyzete elkötelezi magát.[17]
Az elemzési technikák lényeges része a statisztikai
adatok gyűjtése és elemzése, melyek vonatkozhatnak az egész információs,
kulturális területre és az adott könyvtárra. Sőt, meghatározhatják a
könyvtárnak a könyvtári környezetben teljesítendő feladatait is. A statisztikai
adatok egyrészt a könyvtár fenntartójának, másrészt a könyvtár vezetőinek
tervezési eszközei. Gyűjtésüket az ISO szabályozza. A szabvány lehetővé teszi,
hogy ne csupán egy-egy országon, egy-egy szakterületen belül, de nemzetközi
szempontból is egybevethessük és összehasonlítsuk az adatokat.
A terv előkészítő fázisának másik lényeges része a
kockázatviselők körének megállapítása. Céljaink sikeres megvalósítása érdekében
tudnunk kell, hogy kiket érint a könyvtár, vagy bizonyos könyvtári terület
átalakítása. Fel kell mérni, hogy kikre számíthatunk és kiket kell megnyernünk.
Nagyon fontos ezt a kört megfelelően feltérképezni, mert ők azok, akik
hozzájárulhatnak a stratégiai terv végrehajtásának sikeréhez, ők azok, akik
végrehajtják, és ők azok, akikért a változtatást csináljuk. Ide sorolhatók:
·
a könyvtár környezetében élő emberek,
·
a kulturális ágazatban dolgozók és tevékenykedők,
·
a könyvtári dolgozók,
·
a civil érdekcsoportok,
·
a szakmai szövetségek.[18]
A
SWOT-analízis lényege a közvetlen környezet és a belső helyzet átfogó,
jövőorientált elemzése. A következő szavakat rejti magába:
·
S-Strenghts - erős pontok
·
W-Weakness - gyenge pontok
·
O-Opportunities - környezeti lehetőségek
·
T-Threats - környezeti veszélyek
A Swot-analízis gondolkodási, elemzési rendszer,
olyan általánosan használt eljárás, amely a külső, környezeti tényezőket és a
belső, intézményi adottságokat összeveti és ezzel meghatározza a szervezet
erősségeit és gyengeségeit a piaccal való összefüggésükben.
A SWOT-analízis első része (SW) a könyvtár
erősségeit és gyengeségeit tárja fel, míg második része (OT) a külső
környezetet vizsgálja. A módszer alkalmas arra, hogy egy-egy ad hoc munkacsoport
nézze a saját szemszögéből a szervezetet. A munkacsoportokba a könyvtári
terület különböző egységeiből kerülnek a munkatársak. A különböző
munkacsoportok a szervezetben elfoglalt helyük szerint máshol látják a gyenge,
és máshol az erős pontokat.[19]
[1] LINE, Maurice B.: 1994. márciusában a British Council Manchesterben rendezett International Academic Library Management szemináriumán elhangzott előadásából.
[2] ABEGG, Martin G.- Goldberg, Kalman: Transforming the Library: Strategic Planning at Bradley University = Strategic planning in higher education, 1991. 131. p.
[3] GRATCH, Bonnie-Wood, Elizabeth: Strategic planning: implementation and first-year appraisal. = The Journal of Academic Librarianship, 1991. Vol. 17. No. 1. 10. p.
[4] CORRALL, Sheila: Stratégiai tervezés könyvtárak és információs szolgáltatások számára, Budapest: OSZK, 1998. 8-9. p.
[5] STUEART, Robert D.-Eastlick, John Taylor: Library Management, Littleton, 1993. 13-46. p.
[6] SKALICZKI Judit: Stratégiai tervezés, [s.n.], 1996, 9-12. p.
[7] STUEART, Robert D.-Eastlick, John Taylor: Library Management. Littleton, 1993. 13-46. p.
[8] SKALICZKI Judit: Stratégiai tervezés, [s.n.], 1996, 14-15. p.
[9] LINE, Maurice B.: 1994. októberében a Könyvtári és Informatikai Kamara lakitelki tanfolyamán elhangzott előadásából
[10] CORRALL, Sheila: 1994. októberében a Könyvtári és Informatikai Kamara lakitelki tanfolyamán elhangzott előadásából
[11] SKALICZKI Judit: Stratégiai tervezés, [s.n.], 1996, 21-23. p.
[12] SKALICZKI Judit: Stratégiai tervezés, [s.n.], 1996, 24-26. p.
[13] LINE, Maurice B.: 1994. márciusában a British Council Manchesterben rendezett International Academic Library Management szemináriumán elhangzott előadásából.
[14]LINE, Maurice B.: 1994. márciusában a British Council Manchesterben rendezett International Academic Library Management szemináriumán elhangzott előadásából
[15] SKALICZKI Judit: Stratégiai tervezés, [s.n.], 1996, 27-29. p.
[16] CSATH Magdolna: Stratégiai tervezés és vezetés, Bp. 1994.
[17] CORRALL, Sheila: Stratégiai tervezés könyvtárak és információs szolgáltatások számára, Budapest: OSZK, 1998, 41-42. p.
[18] CORRALL, Sheila: 1994. októberében a Könyvtári és Informatikai Kamara lakitelki tanfolyamán elhangzott előadásából.
[19] DONLON, Patricia-Line, Maurice B.: Strategic planning in national libraries = Alexandria, 1993. Vol. 4. No. 2. 83-92. p.