A nagykőrösi zsidóság története
I. Letelepedés – hitélet
1. Nagykőrös város a 19. században
Nagykőrös a Duna-Tisza közén épült régi
város, kiterjedt tanyavilággal. A környék már a honfoglalás előtt lakott volt,
itt telepedett le a Bor-Kalán nemzetség 986 után. 1244-ben IV. Béla már
oklevélben is említi Kőröst. Városi rangra I. Lajos királyunk emelte 1368-ban.
A török megszállás idején Cegléddel és Kecskeméttel együtt úgynevezett hász
várossá alakult, azaz a szultáni fennhatóság következtében különböző kiváltságokban
részesült. Ennek köszönhető, hogy Kőrös a 150 éves idegen uralom idején is
fejlődött. Szabad vására messze földről vonzotta a kereskedőket, kézműveseket.
Erre az időszakra tehető a kálvinizmus meggyökeresedése a városban.
Önállósulási törekvéseinek köszönhetően
Nagykőrös gazdag cívis várossá vált a 17. századra. A 18. században is
megőrizte függetlenségét, sikerült megszabadulnia a földesúri
kötelezettségektől. 1826-1840 között Kőrös szabadalmas várossá fejlődött. Az
1848-49-es forradalom és szabadságharc eszméit híven üdvözölte a város; itt
szervezték meg a Károlyi 12. számú és a Hunyadi 3. számú honvéd huszárezredet.
Utóbbit Lenkey János egri kapitány irányította. A szabadságharc leverését
követően sikerült kitörnie Nagykőrösnek a rebellis magatartása miatt
rákényszerített elszigeteltségből.
Önerőből tartotta fent híres gimnáziumát,
amelyben 12 rendes tanárból álló testület oktatott magyar nyelven! A tanári kar
fele akadémiai tag volt ebben az időben. Egyikük Arany János volt. A
közoktatáson túl a város gyümölcs- és zöldségkultúrája is országos hírnévre
tett szert a múlt század közepén. Nagykőrös a "möggy" és az uborka
városa lett. Az I. világháború megtörte e lendületes fejlődést, 1011 nagykőrösi
férfi halt meg a frontokon. A két világégés közti időszakot Dezső Kázmér
polgármester neve fémjelzi, aki sokat tett a gazdasági és kulturális élet
fellendítése érdekében.
A II. világháború katasztrófája
természetesen városunkat sem kerülte el. Nagykőrös egykoron virágzó, de 1945
után csírájában elfojtott hitélete 1990 után kezdett éledezni. Mára az egyházak
visszakapták ingatlanjaikat és iskoláikat.
2. A zsidók letelepedése Nagykőrösön
„... A Szentegylet már 1778-ban
fennállott, de hogy már azelőtt is laktak ott zsidók, hiteles adatokkal nem bizonyítható.”1
Ehhez hasonló megállapításokkal
találkozhatunk azon rendkívül csekély számú korabeli feljegyzésekben, amelyek a
nagykőrösi zsidóságról szólnak.
A Szentegylet (Chevra Kadischa) 1878-ban
ünnepelte fennállásának százados évfordulóját, tehát az 1770-es években már
biztosan éltek a városban izraelita vallásúak, de a városi hatóság - csekély
létszámuk miatt - sokáig nem vett róluk tudomást. Sokkal korábbi időkre mégsem
gondolhatunk a letelepedést illetően, hiszen Bél Mátyás 1737-es művében a
következőket jegyzi fel Nagykőrösről: „régtől fogva lakott mezőváros... van 475
jobbágya... A város lakói mind magyarok, egy görög kereskedő kivételével.”2
Az 1730-as években tehát még nem találunk
Nagykőrösön zsidókat, bevándorlásuk az 1750-es évektől kezdődhetett meg.
A városba letelepedett zsidókról 1798.
április 7-én készített először összeírást a városi hatóság. Ebben három csoportot
különítettek el:
a) Új zsidók: Fleischmann Ábrahám,
Rothbaum Mózes, Cohner schachter
b) Bevett zsidó lakosok: Hersch
Reichtinger, Steiner József, Scheiber Ábrahám, Feiler Mártony
c) Régen itt lappangó zsidók: Scheiber
Jónás 8 éve, Scheiber Salamon 8 éve, Cziegler Izsák 8 éve, Reiner Éliás 9 éve,
Mandel Márton 9 éve, Plager József 7 éve, Borju Mózes 7 éve, Assinger Lőrincz 7
éve, Jákob Májer 5 éve3 .
Az 1798. évi lajstrom a gyermekeken kívül csak 14 felnőtt egyént talált, akik közül 12 családos, 2 pedig nőtlen. 61 forint 30 krajcár adó volt rájuk kivetve. Szabad volt nekik kóser bort tartani és azt maguk közt kimérni, de ebből kereszténynek nem árulhattak. Valamennyien házalással foglalkoztak, kivéve az üveges Feiler Mártont.
A második összeírás: 1808. július 4. Itt
már 76 zsidó lakost sorol fel a városi jegyzőkönyv, melyből az is kiderül, hogy
az egyes családfők hány éve laknak a városban.
Megtudjuk, hogy Feiler Márton 53 éves
üveges 26 év óta, Scheiber Ábrahám 55 éves kereskedő 25 év óta, Steiner József
45 éves kereskedő 24 év óta élnek Nagykőrösön, így minden bizonnyal ők, illetve
közvetlen felmenőik tekinthetők a legrégibb kőrösi zsidóknak.
Szaporodásuk ütemét befolyásolta az a 24
forintnyi honossági díj is, amelyet a város már az 1711. évtől minden
betelepülőtől, így a zsidóktól is szedett. Ennek ellenére számuk egyre
szaporodott. Az ingatlanszerzés jogából még ki voltak zárva, egyeseknek - a
telkek örökbérbe vételével - mégis sikerült saját házat szerezniük.
Foglalkozásukra nézve legtöbben házaló
kereskedők voltak, főleg a környező falvakban és tanyás pusztákon. Boltos
kereskedő ekkor még kevés akadt köztük, mert e téren szinte kizárólag a görögök
képviseltették magukat. Az ipar legtöbb ágából pedig a céhrendszer miatt voltak
kiszorulva. 1826-ban a zsidók panaszt emeltek a helytartótanácsnál, hogy a
tanács üldözi őket, és lehetetlenné teszi érvényesülésüket. A hivatal a
válaszfeliratban visszautasította a vádakat, mondván „... még az említett
specifikus Casusokból semmi tekintetbe nem lehet azt következtetni, hogy mi a
Zsidó Községet üldöznénk, 's igazságtalan terhekkel elnyomni akarnánk.”4
Az atrocitások azonban nem befolyásolták a
lélekszám kedvező alakulását. Növekedésről beszélhetünk, bár ennek arányát az
egymásnak ellentmondó adatok sokszor elhomályosítják: 1851-ben „/Nagykőrös/
népessége a Pestmegye által 1850. kiadott hivatalos táblázatban 21 006 lélekre
tétetik, kik közt magyar 20 141, héber 840, göröghitű 25.”5
5 évvel később „21 000 lakosa
néhány szerb, s 840 izraelita kivételével mind magyar ...”6
Galgóczy Károly pedig híres városi
monográfiájában ennél jóval kevesebb zsidóról beszélt az 1854-es évet illetően:
„A lélekszám ... a kimutatás szerint 1854-ben sem volt még több 320-nál.”7 Ily mértékű lélekszám-ingadozás egy évtized alatt kizárt,
mint ahogy az is, hogy a számadatok tekintetében Fényeséknek lenne igaza; hisz
a nagykőrösi zsidóság létszáma soha nem lépte át a 800-as határt. (A csúcs 791
fő az 1890-es évek elején)
3. A hitközség megalakulása
Az első zsinagóga A Szentegylet - a
hagyományt tekintetben tartva - 1878-ban ünnepelte 100 éves fennállását, tehát
1778-tól létezik a nagykőrösi Chevra Kadischa. A rendezett hitélet kezdete
1794-re tehető, az ez évtől származó jegyzőkönyv tanúsága szerint, amelyet
Vecle Éfraim előimádkozó és titkár szerkesztett.
A fennmaradt okiratok a következő
elöljárókat említik meg: Steiner József, Fleischmann Ábrahám, Rothbaum Mózes,
Reichlinger Hirsch és Scheiber Ábrahám. Ők voltak az első gyülekezet szervezői.
Az egyre szaporodó létszámú hitközség
szervezett hitéletet akart élni, melynek alapvető feltétele a templom volt. Az
első imaház a hagyomány szerint a IV. kerületi Liliom utca 117. számú házban
működött. A szent helyet később Szalay József belvárosi kúriájában (később Úri
Kaszinó, ma Ifjúsági Ház) alakították ki. A sokasodó hívők azonban hamarosan
"kinőtték" a szűk termet, ezért megindultak az előkészületek a tágas,
minden igényt kielégítő zsinagóga felépítése ügyében.
A hitközség 1808-ban a templomépítés
céljára kapta a várostól a kóserbor-mérési jogot, de az ügy így is csak lassan
haladt előre. 1816-ban Steiner Sámuel lett a hitközségi elnök, aki hivatalba
lépése évében még csak 1004 Ft-ot vehetett át a nemes célra. Elnöksége idején
erőteljesen megindult a gyarapodás a templomi gyűjtéseknek, egyházi adóknak,
adományoknak köszönhetően.
A legtekintélyesebb adakozók Steiner
József (500 tégla, 188 Ft), Mandel Márton (167 Ft) és Steiner Sámuel (115 Ft)
voltak. Emellett a hitközség 1172 Ft városi segélyt is kapott. Ilyen
előkészületek után avatták fel az új, tágas templomot 1817-ben, éppen a zsidó
újév napján.
"A hagyomány szerint az egész napon
át tartó esős időjárás a tórák átszállításakor felderült és fényes napsugár
ragyogott le az ünnepi menetre, ennek templomba érkezése után újra megeredt az
eső."8 - emlékezett vissza Salamon Sámuel
hitközségi jegyző. A nagykőrösi hitközség ma is nagyon büszke arra, hogy a
kőrösi zsidótemplom felavatásakor hangzott el első ízben az országban magyar
nyelvű zsinagógaszentelő beszéd, Krakauer Salamon tolmácsolásában. Az eredeti
szöveg kétnyelvű nyomtatásban jelent meg 1818-ban. (1-2. számú kép)
A hitközségi tagok szaporodása
következtében a zsinagóga bővítésre szorult, ezért 1845-ben megvásárolták a
szomszédos telket, amelyen a hozzátoldás megoldhatóvá vált. További
átalakítások történtek az 1879. és az 1884. esztendőben. A kibővült épület
külsejéről már csak fantáziánk segítségével alkothatunk fogalmat. Fénykép vagy
rajz nem maradt róla, de az tudvalevő, hogy minden díszítéstől mentes, egyszerű
templom lehetett, eltekintve a később hozzáépült görögös oszlopcsarnoktól.
Így állt fent és maradt használatban
egészen 1911. július 8-ig, amikor a már düledező épületet a földrengés annyira
megrongálta, hogy elkerülhetetlenné vált a lebontása.
4. A sokasodó hitközség igazgatása
Kezdetben egy elöljáró (curator) vezette a
kisszámú gyülekezetet, és ő gazdálkodott a közösség bevételi forrásaival is.
Vecle Éfraim látta el kézjegyével azt a jegyzőkönyvet, amely az 1794-ben
egybegyűlt tagok tanácskozásáról készült írásbeli feljegyzéseket tartalmazta.
Ennek bevezetője így szólt: "Mily jó és gyönyörű dolog, midőn Izrael fiai
testvérként ülnek együtt, egyetértésben és viszálykodás nélkül, ez pedig nem
történhetik máskép, mint ha szabályokat állítanak fel Izráel minden
községében."9 E bevezető után
következtek 23 pontban a különböző valláserkölcsi és egyházgazdasági
határozatok.
A curátorokat évenként - később 4 évenként
- választották. 1794-ben már elnököt is neveztek ki Scheiber Ábrahám
személyében. Az elöljárókat sokáig főbírónak vagy zsidóbírónak nevezték.
1850-ben Steiner Farkas visszautasította a főbírói címet és az
"elnök" címet vette fel. 1835-től kezdve a hitközség alelnököt is
választott. A hívők ügyeit 1852-ig csak az elöljáró, illetve a két gondnok
intézte. 1852. februárjában hattagú választmányt állítottak az elöljáróság
mellé, amelyet 10 tagra egészítettek ki.
A hitközség 1802-ben választotta meg első
rabbiját, Mandel Farkast, aki egyes művekben Neufeld Wolf vagy Neufeld Farkas
néven is szerepel. Őt követte a híres magyar nyelvű avatóbeszédet prezentáló
Krakauer Salamon 1818-ig. Majd sorban a következő rabbik: Karpelesz Rafael
(1818?-1820), Freier Izrael (1820-1840), Tauber Salmon (1840-1850), Budaspitzer
(Budespitz) Ignác (1851-1862), Fischer Sámuel (1866-1872).
1872 után hosszú ideig üresen állt a
rabbihivatal, az egyházi teendőket rabbihelyettesek intézték. Az állás
"pihentetéséből" megtakarított pénz az iskolai alapba folyt be.
Budaspitzer Ignácról Szinnyei József is
megemlékezik hatalmas lélegzetű művében.10 Ferenc József
nagykőrösi látogatása idejével egybeeső születésnapját üdvözlő ünnepi beszédét emeli ki
munkái közül.11 (3. számú kép)
5. Magyarosodás, asszimiláció a 19.
század utolsó harmadában
1868-ban a nagykőrösi hitközség az
izraelita egyetemes gyűlés által alkotott szervezeti szabályzatot fogadta el, s
ezzel az ún. kongresszusi hitközségek sorába lépett. Helyi alapszabályait
először 1868-ban, később pedig 1881-ben alkotta.
A hitközség ügyeit 1881 után az elnök és
20 tagból álló képviselő-testület intézte. Az elnököt és a képviselő-testületet
3 évenként választották újra, ez utóbbi a maga tagjai közül elöljáróságot és 5
tagú iskolaszéket nevezett ki. Az elöljáróságnak a hitközségi elnök, alelnök,
pénztárnok, ellenőr, két gondnok és az iskolaszéki elnök voltak a tagjai.
A hitközségi tagok összességét csak
rabbiválasztáskor hívták össze. A nagykőrösi izraelita hitközség anyakönyveinek
rendszeres vezetése az 1834. esztendővel kezdődik. Ez évtől 1845-ig német és
héber nyelven, 1845-től 1851-ig magyar, 1852-től 1863-ig német, 1864 és 1867
között magyar és német, 1868-tól egészen a mai napig kizárólag magyar nyelven
folyik az ügyintézés.
A magyarosodásnak Steiner Farkas volt a
leglelkesebb képviselője. Az 1840-es években határozatba foglalták, hogy csak
magyarul tudó rabbit vesznek fel, s a megválasztott papnak magyar nyelven
kellett megtartania székfoglalóját. Ezen elvárásoknak Tauber Salamon felelt meg
elsőként, s ezzel Nagykőrös az ország valamennyi hitközségét megelőzte a
magyarosítás e fontos területén. Csak az abszolutizmus legvészesebb
korszakaiban használták a német nyelvet - felsőbb nyomásra. Magyar tannyelvet
vezettek be az iskolában is, ahol az első magyar tanító Rothbaum Salamon volt,
aki 1843-ban még a Bibliát is magyarul kezdte tanítani.
6. Oktatásügy - az izraelita elemi iskola
A zsidó vallás központi pillérét alkotja
már ősidők óta a tanulás, az ifjúság oktatása, tudományos nevelése. Ennek
megfelelően már a korai időktől létezett a nagykőrösi zsidó iskola. Az első
évtizedekben magánjellegű volt, azaz a hitközség által berendezett helyiségben
a szülők anyagi segítségével fogadott tanító folytatta okító tevékenységét,
hisz ekkoriban a közösségnek az egyházi adón (gabella) és a bormérésen kívül
egyéb jövedelme nem volt.
1845-ben Steiner Farkas ösztönzésére az
iskolát nyilvánossá szervezték. A hitközség két tanítót fogadott s minden
tanuló után félévenként 5 Ft tandíjat szedett. A tervek azonban nem valósultak
meg zökkenőmentesen, erről tanúskodik Steiner Farkas elnök 5 évvel későbbi,
1850-es beterjesztése: "... hogy pedig a jövendő generátiók cultiválása
előmozdíttassék, szükséges, hogy az elöljáróság egy köziskolát állítson, az
alkalmaztatandó Tanítók fizetése és tartása a községnek közönséges pénztárából
történjék meg."12
A felhívás, valamint a kecskeméti
hitközségbe való beolvadás veszélye megoldotta a problémákat. 1860-ban
elhatározták az új iskola felépítését. Brück László, az akkori elnök rendkívüli
lelkesedéssel karolta fel az ügyet. A feloszlott zsidó ifjúsági egylet
adományából, valamint jómódú hívők kamatmentes kölcsönei segítségével 1520
Ft-ért nagy telket vásárolt a hitközség a Rákóczi úton, és azon 4355 Ft-os
költséggel, a kor igényeinek megfelelő felszereléssel új, 3 tantermes
iskolahelyiséget építtetett.
A legjelentősebb adományokat Steiner Sámuel
és Farkas (200 Ft), Deutsch Ferenc (80 Ft), Scheiber Márton (50 Ft), Pláger
Gáspár, Scheiber Albert, Schwartz Lajos, Strasser Alpár, Steiner Salamon, Brill
Mihály és Hermann (40-40 Ft) nyújtották. Deutsch Antal 1000 Ft kamatmentes
kölcsönt szolgáltatott a nemes célra.
Az iskolában az 1840-es évek eleje óta
magyarul tanítottak. A nevelés eredménye mindig olyan volt, hogy az intézmény a
felsőbb hatóságok részéről több ízben dicséretben részesült. A város 1882 óta
segélyezte a zsidó iskolát; ennek köszönhetően ez évtől 6 osztályos rendszer
tudott fenntartani a hitközség. Ebben az 1885. évig csak két tanító működött,
ezt követően - egészen a századfordulós létszámcsökkenésig - három tanítót
alkalmaztak, a fiúk és lányok osztályait pedig elválasztották egymástól. A múlt
század végén a 6 osztályos rendszer a fiúknál már nem működhetett tovább, mert
a jobb tanulók a negyedik osztály után a helyi református gimnáziumban
folytatták tanulmányaikat, a gyengébbek pedig, szintén a negyedik év után,
ipari vagy kereskedői pályára léptek.
Az iskola fenntartási költségeit részben a
városi segély, részben a tandíjak fedezték. A segélyezés azonban az 1920-as
évek közepén megszűnt, ami nehéz helyzetbe hozta a fenntartó hitközséget. Az
iskolában több jeles tanító oktatott a hosszú évtizedek során: Rothbaum Salamon
az 1840-es években; Östereicher; Hirschfeld; Katzburg Lázár; Freier Károly az
1850-es évek elején; Grünwald; Schönfeld; Ehrenthal Mór; Spiegler Ignác
ugyanezen évtized közepén és végén. Majd Eisler Dávid 1861-83, Schafer (Szántó)
Illés 1865-74, Braun (Barna) Jónás 1874, Rottenberg Izsák 1874-86, Salamon Samu
1883-1920, Brückné Schleisinger Zsófia 1885-99, Balla Ádám 1887-1913, Balla
Irén 1899-1903, Técsői Farkas 1920-21 és Schwarz Győző 1921-44 következtek.
Az iskola fölött sokáig az 5 tagú
iskolaszék gyakorolt felügyeletet, amely saját tagjaiból választott iskolaszéki
elnököt és gondnokot.
7. Izraelita egyletek
Az ország más településeihez hasonlóan
Nagykőrösön is több jótékonysági és kulturális szervezet kezdte meg működését a
zsidóság körében a múlt század folyamán. A szegények, rászorulók segítése,
szociális gondok orvoslása, a kultúra felkarolása és magas szinten tartása
tehát a letelepedés utáni első évtizedektől kezdve szervezetten történt.
Nagykőrösön négy izraelita egyletről beszélhetünk, amelyek közül kettő még a
19. század utolsó éveiben szűnt meg, a másik kettőt csak a Holocaust
katasztrófája tudta elsodorni.
a) 1833-ban alakult meg az Ifjúsági Egylet
(Chevra Bahchurin), amelynek fő feladata az volt, hogy a fegyvert fogni nem
akaró katonasorozásra behívott izraelita ifjak helyett közköltségen más
fiatalokat fogadjanak, akik letöltik helyettük a szolgálatot. Emellett a
katonaságból hazatérő hitsorsos férfiak segélyezésének megoldásával is
foglalkoztak.
A társulat az általános hadkötelezettség
bevezetésével szűnt meg. (Az 1930-as, de méginkább az 1940-es évek erősödő
antiszemita kirohanásai a nagykőrösi sajtóirodalmat sem kerülték el. A helyi
lapok ezen évfolyamaiban nem egy olyan cikkel találkoztam, amely a fent
említett egylet puszta létében a "zsidó hazafiatlanság legfőbb
bizonyítékát" vélte fölfedezni.)
b) A Szeretet és Testvériségi Egylet
1870-ben jött létre. A társaság a befizetett havi díj fejében olcsó
kölcsönökkel támogatta tagjait üzleti tevékenységükben, illetve rendszeres heti
segélypénzzel látta el a betegeket, rászorulókat. Közel húszévi fennállás után
az 1880-as évek végén oszlott fel, beolvasztva alaptőkéjét az iskolai
pénztárba.
c) A Szentegylet (Chevra Kadischa)
keletkezése szinte egyidőre esik az izraelita hitközség létrejöttével. Fő célja
mindig a hitközségi vallásos élet megszervezése, a szűkölködők nyomorának
enyhítése, a halottak emlékének tiszteletben tartása, valamint a rítus szerinti
eltemettetésről való gondoskodás volt. Az egylet régi alapszabályait 1891-ben
dolgoztatta át, amelyek 1892-ben léptek életbe. Az egyesület alaptőkéje az
1895. esztendőben 4233 Ft-ot tett ki, melyből 2342 Ft alapítványi, a többi
szabad rendelkezésű vagyon volt.
d) Izraelita Jótékony Nőegylet is működött
városunkban. 1866-ban alakult hetvenegy taggal. A tagsági díj a múlt század
végén 1Ft 20 krajcár volt; az összegyűlt pénzből jutott szegények
segélyezésére, betegek ápolására, árvák ruháztatására. 1895-ben az egylet 2163
Ft-os tőkével rendelkezett. Az új zsinagóga építésének költségeihez három - a
társaság által szervezett - jótékonysági bál bevételével járultak hozzá.
8. Tudományok, művészetek
A múlt században sok tehetséges fiatal
került ki a helybeli zsidó közösségből. Megfelelő alapműveltséget szereztek az
izraelita elemi iskolában, ahonnan a tehetséges ifjaknak egyenes út vezetett a
híres nagykőrösi református gimnáziumba, amelynek kitűnő professzora volt 1851
és 1860 között Arany János.
Természetesen számos zsidó ifjút oktatott
a költő kilenc év alatt, közülük nem egy igen sokra vitte.
a) Ágai Adolf újságíró, szerkesztő 1836.
március 31-én született Jánoshalmán egy lengyel zsidó család sarjaként. Apja az
üldözés elöl menekült Magyarországra, és 1848-ban Rosenzweigről magyarosította
nevét. Ágai Adolf iskoláit Nagyabonyban kezdte, Pesten a piaristáknál
folytatta, és Nagykőrösön Arany János osztályában fejezte be.
1868-ban megindította és 1910-ig Csicseri
Bors néven szerkesztette a Borsszem Jankót, ezt a liberális szellemű élclapot,
amelynek állandó alakjai közül sokat ő teremtett meg, így Mokány Bercit, akit
feljegyzések szerint egy Pintér Gyurka nevű kőrösi földbirtokosról mintázott.
Tolnai Lajos mellett (aki szintén Arany tanítványa volt Kőrösön) ő a
legtermékenyebb író-tanítványok közé számít.
A Pesti Hírlap 1882. január 13-i számában
közölt egy tárcát Arany János és a zsidó fiú címmel, amelyben Arany emberi
nagyságának, pedagógiai elfogulatlanságának állított emléket az egykori
tanítvány. Az anekdota-szerű visszaemlékezésben egy Átki Antal nevű,
osztálybéli zsidó fiú történetét eleveníti fel, akit egyszer a társai helyben
hagytak származása és vallása miatt. A csépelés közepette lépett be a terembe
Arany, aki pillantást vetett a megsanyargatott zsidó fiúra, majd szó nélkül
kiment a teremből, és az óráját soha el nem halasztó költő napokon át nem
jelent meg a 7. osztályban. Feketébe öltözött küldöttség indult az imádott
tanár kiengesztelésére, aki csak ennyit válaszolt: "Olyan osztályt, mely
valakit vallása miatt bánt, én nem tanítok."13 Arany persze később
megenyhült, és minden ment rendben a maga útján.
A tárca szignója M. B., amely Ágai Adolf
rövidített jelzése volt. Az említett évben Átki nevű tanuló nem járt a
nagykőrösi gimnáziumba, így a szerencsétlenül járt fiút Ágai, több mint
valószínű, magáról mintázta; erre vallanak az azonos kezdőbetűk is a két
névben. Arany leghívebb tanítványai közé tartozott, tollából származik az egyik
legbensőségesebb búcsúztató beszéd, a költő halálának évéből.
b) A másik tehetséges zsidó tanítványt
Steiner Izidornak hívták, aki 1838-ban született Beckón. A gimnázium 1-3.
osztályát Trencsényben, a 4-6. osztályt Nyitrán, a 7. osztályt Esztergomban, a
8. osztályt Nagykőrösön végezte. Itt tett érettségit 1859. augusztus 4-én [Az
Arany János kiállította érettségi bizonyítvány Scheiber Sándor, a Rabbiképző
tudós professzora örökösének tulajdonában van].
Steiner a pesti egyetemen kapott orvosi
diplomát 1865-ben, a következő évben már ezredorvosként vett részt a lombardiai
háborúban. 1900-ban halt meg, élete végéig barátságot tartott Lenhossek
Józseffel, az anatómia professzorával. Szövettani metszetek készítésében
kiemelkedően ügyes volt.
c) A természettudomány, a zene- és a
színházművészet terén értek el kiemelkedő eredményeket a Réthy-család tagjai.
Tősgyökeres nagykőrösi zsidó famíliáról van szó, akik 1870-ben eredeti Rothbaum
családnevüket Réthyre változtatták.
Réthy Mór 1848. november 3-án látta meg a napvilágot városunkban.
Ugyanitt végezte középiskolai tanulmányait, ezt követően a budai és bécsi
műegyetemen tanult. A mérnöki oklevél megszerzése után állami ösztöndíjjal
(Trefort Ágoston vallási és közoktatási miniszter személyes közbenjárására)
Göttingenben és Heidelbergben folytatta tanulmányait, utóbbi egyetemen
bölcsészdoktori diplomát is szerzett. 1874-től 1886-ig a kolozsvári egyetemen
az elméleti fizika és a matematika tanszék tanára, 1886-tól a budapesti József
műegyetemen tanított matematikát és analitikai mechanikát.
A Magyar Tudományos Akadémia 1878-ban
levelező, 1900-ban rendes tagjának választotta. Egyik alapító tagja volt a
Matematikai és Fizikai Társulatnak. Matematikai szempontból legjelentősebbek a
két Bolyai hagyatékának feldolgozásával kapcsolatos értekezései, amelyekkel
népszerűsítette a Bolyai-tételeket.
Tanulmányai többek között az Akadémiai
Értesítőben, a Természettudományi Közlönyben és a Mathematikai és
Természettudományi Értesítőben jelentek meg. Főbb munkái: A Diffractió
elméletéhez (1874), A kerületre redukálható egészletek elméletéhez (1875), A
fény törése és visszaverése (1880), A sarkított fényrezgés (1880).
Folyadéksugarak (1894), Über schwere Flüssigstrahlen (1898). Nagykőrös híres
tudósa 1925. október 16-án halt meg, ravatalánál akadémikus kollégája, Rados
Gusztáv mondott beszédet. 14
Két színésznő is kikerült a családból. Az egyik
Réthy Fánni, akiről keveset tudunk: 1862. áprilisában született,
1883-ban lett színésznő. Miklóssy Gyula, Mészáros Kálmán és Jakab Miklós
társulatainál működött.
Réthy Laura sokkal nagyobb ívű pályát futott be. Az operetténekesnő, a
vidék ünnepelt primadonnája szintén Nagykőrös szülötte (1865. március 13.). Már
12 évesen feltűnt szép hangjával különböző fellépéseken. Kecskemét után
Budapestre került, ahol a Nemzeti Zenedében tanult, majd a Népszínházhoz
szerződött, ahol nagy sikereket ért el. Játszott Szegeden, Kassán,
Kolozsvárott, Szabadkán. 1887-ben kolozsvári fizetése 7000 Ft volt, ami a
vidéki színjátszás csúcsbérét jelentette akkoriban. Ezután következett
Debrecen, Nagyvárad, Pozsony és Temesvár. Torinóban az emigrációban élő Kossuth
Lajos9nak énekelt. 1905-ben férjével, Rudnyánszky Gyula költővel Amerikába
utazott, hangversenyeket adott, majd a Boston Opera Company primadonnája lett.15
Végül egy színházi karmester a családból: Réthy
László. Színházi működését
1886-ban, 19 éves korában kezdte Csiszér Kálmánnál. Felesége Széchényi Erzsi
színésznő volt.