A nagykőrösi zsidóság története
A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT
1. Az új zsinagóga
Az 1920-as évek konszolidációja nyugodtabb
hétköznapokat biztosított az ország, Nagykőrös és a hitközség számára is. Nem kellett
sok időnek eltelnie, azonnal előtérbe került a legégetőbb probléma, a zsinagóga
kérdése.
Az akkori elnökség - Szántó Gyulával az
élen - meg is indította a pénzgyűjtést. Dr. Dezső János vezetésével bizottságot
alakítottak, de három év alatt sem értek el jelentős eredményt. 1914-ben Pláger
József vette át az elnökséget, aki szintén teljes eltökéltséggel kívánta
megvalósítani a templomépítés tervét. Az ő igyekezetét az I. világháború
döntötte romba.
1920-ban Dr. Székely Béla került az elnöki
székbe, aki székfoglaló beszéde legfőbb programpontjává tette a templomépítés
ügyét. Különféle társadalmi és kultúrakciókkal sikerült neki igen jelentős
mértékben megnövelni az építési alapot, de a hirtelen bekövetkezett
valutaromlás miatt a templomépítésről ismét le kellett mondani.
Neu Gyula - az 1923-ban megválasztott új
elnök - vitte végül teljes sikerre az ügyet. A hitközségi gyűlés az új templom
helyéül a Rákóczi utca és a Patay utca összefutásában fekvő saroktelket jelölte
meg, ugyanakkor felhatalmazta az elöljáróságot, hogy a régi templom telkét az
építés céljára értékesítse.19
1923. május 27-én a közgyűlés 21 tagú
bizottságot alakított, amelynek elnöke Neu Gyula, jegyzője Dr. Révész Dezső
lett. Két év elteltével új bizottság jött létre Herz Hermann, Fischer Hugó,
Fehér Samu és Franck Jenő tagságával. A pénztárnoki tisztet Kertész Gyula látta
el.
Nagy erővel indult meg a gyűjtés, amelyet
a Benedek és a Neufeld családok adományai nyitottak meg (5000 tégla). Neu Gyula
és felesége a Szentegyletnél 30 db, az Izraelita Nőegyletnél 28 db Leszámítoló
Bank részvényt tettek le alapítványképpen. A részvények száma hamarosan 180-ra
szaporodott. Ezek sikeres értékesítésével 140-150 millió koronás összegre tett
szert a hitközség. A szép példa követésre talált és adakozók sora járult hozzá
a pénz szaporodásához.
Oldalakon keresztül lehetne sorolni a
jótékonykodók névsorát, ki-ki a maga módján segített: Neu Júdás és fiai 10 000,
Révész Lajos 6 000, özv. Pláger Gyuláné 2 000, Silberstein Dávid 1 000
téglával; Grünhut István és Glücksmann Hermann díjtalan fuvarozással; Kerekes
Sándor cementtel; Geiringer Adolf a teljes üvegezési munkálatok elvégzésével;
számos család ajtókkal, mások ablakok garmadával. A főbejárati ajtót Glücksmann
Hermann készítette, a homlokzaton nyugvó márványtábla Weinberger Jakab
ajándéka, a frigyszekrény és oltárterítő Klein Reginától származik.20
Az Izraelita Jótékony Nőegylet 1925
tavaszán és nyarán kultúrdélutánt is rendezett a városban a templomépítéshez
még hiányzó pénz megszerzése érdekében. A május 17-i rendezvényen - a békés
felekezeti együttélést bizonyítandó - Bazsó Lajos nyugalmazott református
lelkész olvasott fel köszöntőbeszédet, amit színvonalas műsor követett. A
felülfizetők, adakozók névsorában természetesen jórészt izraeliták neveivel
találkozunk, de akadnak köztük keresztény segíteni akarók is: pld. Faragó
Zsuzsa, Kocsis Elemér, Nagy Józsefné stb.21Június 14-én rendezték a következő jótékony összejövetelt,
melynek élén Dezső Kázmér polgármester nagyhatású beszéde állott. A Nőegylet a
rendezvények után 20 millió koronát szolgáltatott, amelyből a templomudvar
kerítését készítették el.
Lassan összegyűlt a kellő mennyiségű pénz,
1923 októberében már le is tehették az új templom alapkövét, és lendületesen
indult meg az építkezés. 1925 nyarának végén Felavatásra készen a kőrösi zsidó
templom címmel terjedelmes cikk jelent meg a helyi lapban, amelyből kiderült,
hogy az elkészült zsinagóga 2 milliárd koronába került és a teljes összeg
adakozásból gyűlt össze.22
1925 augusztus 29-én történt az új templom
felavatása, nem mindennapi külsőségek közepette: "Az öröm és a vallásos
áhítat mellett a hazaszeretet jegyében zajlott le a templomszentelési
ünnepség." Nagykőrös egész társadalma képviseltette magát. 1/2 11-kor már
jelen voltak a keresztény egyházak, a városi tanács, a képviselőtestület, az
iskolák, az államrendőrség, a különböző állami és városi hivatalok, bankok
képviselői. A kecskeméti, ceglédi, újkécskei, félegyházi és abonyi hitközségek
kiküldöttei a délelőtti vonatokkal érkeztek a városba. Dr. Gusáth György
helyettes főjegyzőnek Neu Gyula hitközségi elnök adta át a templom kulcsát,
hogy a közigazgatási hatóság képviselője nyissa ki az Isten új házát.23
Az elnök köszöntőjéből mélyről jövő
hazaszeretet csendült ki: "Hadd szálljon fel mindennap a gyülekezet azon
imádsága, hogy a magyarok istene támassza fel romjaiból a régi hatalmas
Magyarországot, annak régi fényével, régi határaival együtt."24
Dr. Gusáth György a következő szavakkal
nyitotta meg a templomot: "Amint én ezt a templomot, mint Isten hajlékát
megnyitom, kívánom, hogy úgy nyíljanak meg az emberi szívek is a szeretetre...
, hogy hassa át ezt a templomot az egymás iránti megértés. Legyen ez a templom
a hit, a békesség és a szeretet hajléka."25 Ezek után kitárultak az ajtók, a hitközség nyolc
legidősebb tagja behozta a nyolc, selymekbe takart Tórát, majd a szentélybe
helyezték és a Hiszekegy eléneklése után megkezdődött az ünnepi istentisztelet,
amelynek keretében Dr. Hevesi Simon zsidó egyházi szónok tartott avatóbeszédet.
Álljon itt néhány örökérvényű gondolat a
szónoklatból: "Egy lelkileg magasabb rendű, teremtő Istenhez közel álló
emberideálért küzdünk minden erőnkkel, s ez a küzdelem már évszázados, mégis
nem tudjuk elérni a célt. A középkor alchimistáinak álma már megvalósult, a
sárból aranyat csinált az ember, hát az emberből nem lehet színtiszta ember? A
Radiumot már át tudjuk változtatni Héliummá, csak az ember nem tudna átváltozni
jó és nemessé? A Föld vonzó erejét már le lehet győzni, már kifeszített szárnyú
gépek szállnak a levegőben. Csak az ember nem tud magasabb szférába emelkedni?
Erre a célra emelünk templomokat, ezt a célt szolgálja az egész vallásos élet.
Ezért fontos ez a mai ünnepély is, amelyen a szentséges Isten imádására
templomot szentelünk."26 Az ünnepséget 320 terítékes bankett zárta a nagykőrösi
Széchenyi-kertben.
A ma is álló zsinagógát (5. sz. kép) Molnár Lajos nagykőrösi mérnök tervezte, a munkálatokat a
szintén helyi Szarvas György építész felügyelte. "A zsinagóga a húszas
évek tétova eklektikájának egyik beszédes példája, amikor már csak
jelzésszerűen és meglehetősen következetlenül alkalmazták a történeti stílusok
jellemző elemeit."27 A templombelső hagyományos kialakítású, igényes
kivitelezésű. 390 ülőhelyéből 236 a földszinten, a többi a karzaton található.
2. Az 1920-as, 1930-as évek hitélete
a) Grósz Dávid munkássága
Az időszak hitéletének meghatározó alakja
volt Grósz Dávid rabbihelyettes. Még az I. világháború alatt, 1917-ben került
Nagykőrösre helyettes rabbinak és anyakönyvvezetőnek. 1866-ban született
Kissolymoson, a pozsonyi nyilvános rabbiiskolát 1899-ben végezte el.
Balatonfőkajáron 1892-től 1900-ig, Légrádon 1917-ig működött. A felekezeti
sajtó állandó írója volt, és önálló irodalmi munkákkal is büszkélkedhetett.
Valamennyit helyben, Nagykőrösön nyomtatták és adták ki.
1927-ben jelent meg a Templom és az iskola
című tanulmánya, három évvel később pedig első könyve, amelynek címe Zicharun
Lorisaunim - A régiekről való megemlékezés . 1932-ben került forgalomba Imré
Joser - Komoly szavak, majd 1936-ban Hegjónosz - Elmélkedések című munkája. (A
művek nagykőrösi közgyűjteményekben nem találhatók meg, az Országos Széchényi
Könyvtárban bukkantam egy-egy példányra.)
Mindhárom könyvecske a szerző különböző
alkalmakkor elmondott imáit, elmélkedéseit, gyászbeszédeit, vallási
magyarázatait stb. tartalmazza. Az Imré Joser bevezetőjében így írt Grósz
Dávid: "Elmélkedéseim kiadásával nem akarok mást elérni, mint a vallás
érzelmeit felébreszteni tisztelt olvasóim szívében."28 A gyűjteményekben többek között megtalálhatjuk Hercz
Sándor, Benedek János, Grünbaum Sándor, Dénes László bár micvó beszédét;
Salamon Sámuel hitközségi jegyző, dr. Révész Simon és Benedek József hitközségi
elnökök sírjánál tartott gyászbeszédeket. Ugyanúgy találkozhatunk Strasser
Dezső és Klein Mária házavatása, Schmied Károly és Schleisinger Rozália
gyémántlakodalmából elmondott megemlékező szavakkal, mint A tavasz tanulsága
vagy a Homályos felhő című vallásos elmélkedésekkel.
b) 150 éves a Szentegylet
A nagykőrösi zsidó hitközség a Chevra
Kadischa alapítási éveként az 1778. esztendőt vette alapul. Ennek megfelelően 1928-ban
jött el a 150 éves évforduló megünneplésének ideje.
1927. október 31-én Dr. Székely Béla elnök
a közgyűlésen felkérte az egyleti tagokat az ünnepség megszervezésére. Hetényi
Géza azonnal egy díszes mécsest ajánlott fel.
1928-ban azonban - Neu Gyula díszelnök
váratlan halála miatt - elmaradt az évfordulós vigalom. A következő évben
kettős veszteség érte a hitközséget: szinte egyszerre hunyt el Dr. Révész Simon
és Benedek József. Ezen események újra lehetetlenné tették az ünneplést,
amelyre végül - kettővel a tervezett év után - 1930-ban került sor.
A díszközgyűlésen - hasonlóan a zsinagóga
felavatásához - a város összes kulturális és társadalmi szervezete
képviseltette magát, és a vidéki hitközségekből meghívott vendégek sem maradtak
otthon. Dr. Friedmann Dénes tartott nagyszabású beszédet, amelyet számos
köszöntő követett. A 260 fős társasvacsora keretében Dr. Borsodi József
felavatta a jubileumi emlékserleget.
3. A zsidóság a különböző foglalkozási ágakban
a) Az értelmiség
Tény az, hogy mióta megjelentek az ún.
értelmiségi szakmák, tehát különvált az értelmiségi réteg, azóta a zsidóság
jelentős számban képviselteti magát e területen. A feltörekvő izraelitákra
általában jellemző volt: fiaikat értelmiséginek taníttatták. Ez a törekvés a
két világháború közti korszakban még erőteljesebbé vált, a szegény családok is
igyekeztek gyermekeiket okíttatni. Nem volt ez másképp Nagykőrösön sem.
Az 1931. évi vármegyei címtár két zsidó
ügyvéd nevét is említi a városi képviselőtestület tagjai között: Dr. Székely
Béla (választott képviselő), Dr. Révész Dezső (virilis képviselő).29Kitűnően jellemzi Nagykőrös társadalmát a virilis
képviselők vallási megoszlása. Az 1930. évi népszámlálási adatok szerint a
város összlakosságának 61,3%-a református, 35.65%-a római katolikus, 0,1%-a
görög katolikus, 0,85%-a evangélikus, 1,9%-a izraelita. A virilis képviselők
vallásukat tekintve a következőképpen oszlottak meg: 77%-a református, 2%-a
római katolikus, 2%-a evangélikus, 17%-a izraelita és 2% egyéb.30 Tehát a zsidó értelmiség arányszáma magas volt a virilis
képviselők közt.
A városban több sikeres zsidó ügyvéd
praktizált a két világháború között. Dr. Révész Dezső és Dr. Rosenfeld Gyula
ügyvédek 1882-ben születtek Nagykőrösön. Mindketten Budapesten és Kolozsvárott
végezték jogi tanulmányaikat, és 1910-ben tettek ügyvédi vizsgát. Révész az
Alföldi Pénzintézet Rt.-nél helyezkedett el, Rosenfeld Gyula pedig önálló
irodát nyitott. Sokáig ő volt az izraelita iskolaszék elnöke.
A közegészségügy területéről mindenképpen
említést érdemel Dr. Fenyves Pál orvos, aki 1885-ben született, a középiskolát
Nagykőrösön, az egyetemet Budapesten és Bécsben végezte, 1909-ben szerzett
diplomát. Ez évtől volt röntgengéppel felszerelt rendelője a városban. A MÁV
pályaorvosa, illetve az Országos Orvosi Szövetség tagja, tüdőgondozó
röntgenológusa volt. Felesége hosszú időn át elnöknőként igazgatta az Izraelita
Jótékony Nőegyletet.
Klein Gyula gyógyszerész Kisújszállásról
telepedett Nagykőrösre, ahol 1920-tól a Megváltó Gyógyszertár tulajdonosa lett.
Patikája eredetileg az Esser-család tulajdonában volt. Esser József alapította
a 18. század végén, és 1805-ben - a városban elsőként -megkapta a reáljogot.
Közéleti tevékenysége szerteágazó volt. Tagja volt a Nagykőrösi Kereskedelmi
Kaszinónak, az Országos Gyógyszerész és a helyi Zenei Egyesületnek, továbbá az
Arany János Társaságnak.
b) Kisiparosok, kiskereskedők
A zsidóság legfőbb ismertetőjegye
többnyire a kereskedelmi tevékenység volt. Nagykőrösön is virágzott a zsidó
kis- és nagykereskedelmi, illetve ipari hálózat. A város belterületén található
boltok, üzletek túlnyomó hányada izraelita vállalkozók tulajdonában üzemelt.
Voltak olyan szakmák (pl. üveges) amit csak zsidók folytattak Nagykőrösön, de a
legtöbb üzletágban szinte kizárólagos túlsúllyal bírtak.
Az 1930-as években majdnem valamennyi
divatáru-kereskedést zsidó üzletemberek működtették: Bachrach Testvérek, Herz Hermann,
Kertész Gyula, Rothbaum Árpád. Hasonló volt a helyzet a készruha- és
rőföskereskedelem terén: Fehér Samu, Grósz Sándor, Révész és Perényi, Schiffer
Adolf, Singer Mór, Weisz Mihályné üzletei mellett két, keresztények által
üzemeltetett rőfösbolt volt a városban. Nagykőrös két bazárját Friedmann Adolf
és Klein Hermann vezette. Magas volt a zsidóság számaránya a baromfikereskedők
(Grünhut Samu, Herzmann Dezső, Strasser Dezső), a fuvarosok (Klein Mór,
Glücksmann Hermann, Grünhut Pál, Weinberger Jakab), a gyümölcskereskedők
(Grünhut Vilmos, Lang István, Lőwi Zsigmond, Schiffer Mór, Schwarcz Jakab),
pékek (Glücksmann Dénes, Weisz Sándor) és a tollkereskedők (Rosenfeld József,
Schneer Soma, özv. Benedek Mártonné, Lázár Albert) között.31
c) Nagyobb kereskedelmi vállalkozók
Nagykőrösön több jelentős - országos hírű
- ipari és kereskedelmi vállalatot működtettek egyes zsidó családok.
Neu Gyula 1870-ben alapította baromfi- és
gyümölcskereskedelmi cégét, amelyet 1924-től fiai, István és László vittek
tovább egészen a II. világháborúig. Idény alkalmával 250-300 alkalmazottat
foglalkoztatott.
Rosenfeld Soma helyi kereskedő 1882-ben
hozta létre ecetgyárát. A két utód Rosenfeld Pál és Sándor 1924-ben megszüntették
az ecetgyártást és áttértek a gyümölcsexportra. Az üzem a legmodernebb gépekkel
volt felszerelve, külön csomagolóval, borgazdasággal, sörraktárral és
szódavízgyárral rendelkezett. 1927-ben Mayer János miniszter is megtekintette a
telepet, a tulajdonosát pedig elismerésben és jutalomban részesítette.
A gazdasági mobilitás kitűnő példáját adta
a Pláger-család. Pláger Gyula és Pláger József vállalkozása 1895-ben indult
útjára egy egyszerű téglaégetővel a vásártér mellett, amely hamarosan a Pláger
és Társa téglagyárrá fejlődött. E mellé hoztak létre egy szikvízgyártó üzemet,
tulajdonukba került a Nagykőrösi Hírlap kiadási joga, majd 1906-ban 200 000
korona tőkével megalapították a Nagykőrösi Közgazdasági Bank Rt.-t.32
d) A Benedek-cég sikertörténete
Külön fejezetet érdemel a legnagyobb és
legsikeresebb nagykőrösi óriásvállalkozás a Benedek József és Fia
élelmiszerexporttal foglalkozó vállalat (9-10. számú képek). Bevezetőként álljon itt egy igazi lokálpatrióta Héjjas
Ambrus gondolata: "Nagykőrös nevét hírdető gyümölcsös ládák épp úgy
megjelentek a francia Riviérán, mint a svéd fjordok között. Lengyelország,
Csehország, Anglia, Belgium és Németország piacai hangosak voltak a kőrösi
meggy nevétől... A nemzetközi társaságok meséket regéltek arról a Nagykőrösről,
melyet Benedekék leleményessége tett ismertté mindenütt... Háromnegyedszázados
küzdelem eredménye volt az, hogy ismertté váltak a világ előtt a nagykőrösi
szorgalom, a munka hozamának ragyogó termelvényei. Benedekék sohasem tagadták
meg Kőröst, és ez adott márkát a nagykőrösi gyümölcsnek."33
Valóban, nemcsak a város, hanem az ország
kereteit is túlnőtte ez az óriási vállalat, amelyet 1870-ben alapított Benedek
József. Kezdetben gyümölcs, majd baromfi és vadhús exportjával foglalkozott. Ez
a cég látta el már az első világháború előtt is az igényes londoni piacot a
Nagykőrösön nevelt karácsonyi pulykával. (A nagykőrösi öregek szerint még az
angol királynő is kőrösi pulykát evett karácsonykor.)
A rohamléptű fejlődés ténye megosztotta
Nagykőrös város közönségét. A Nagykőrös és Vidéke korabeli számában azt
olvashatjuk, hogy a Rákóczi úti szomszédok (a cég telephelye a Rákóczi út 39.
szám alatt volt), a rendőrtanácsos és a városi orvos rosszalló véleménye
ellenére bővítik a telepet egy baromfihízlaló és -tisztító üzemmel.34 Az 1930-as évek elején gyümölcsexportban az első,
baromfikivitelben a második legnagyobb forgalmú vállalat volt Magyarországon.
1931-től folytatott különösen intenzív baromfi- és tojáskereskedést. 1930-31.
évi forgalma kb. 1 millió tojás, 200 000 pulyka, 90 000 liba, 50 000 kacsa
volt. A jól prosperáló cégnek a harmincas évek végén 40-50 tisztviselője,
1000-1200 munkása és 300 felvásárlója volt. A vállalat tehát rendkívüli
szociális előnyt jelentett a városnak. A munkások napi 2-3 pengőt, szezonban
napi 3-6 pengőt is kereshettek.
A fejlesztések közül a ládagyár
megalapítása volt nevezetes 1932-ben, amely a volt Neu-féle baromfihízlalda
helyén jött létre. A Neu-cég önállósága ezzel megszűnt, hasonló sorsra jutott
az 1882-ben alapított Rosenfeld Testvérek Gyümölcsexport vállalkozása is. Az
alföldi baromfit ezek után tulajdonképpen kizárólagosan a Benedek József és Fia
cég exportálta, s fölözte le ezzel a tetemes hasznot. Minden konkurenciát
kizárva monopóliumot teremtett magának ezen a hatalmas piacon, az árakat
tetszés szerint alakítva. Zs. Tóth Albert, a Nagykőrösi Gazdasági Egyesület
titkára egy értekezleten így nyilatkozott: "Nagykőrösön egyetlen cég, a
Benedek-cég dirigál... a kisebb kereskedők nem mernek szembeszállni vele, de
nem is érdekük. Meghúzódnak a Benedekék akciói mögött és igyekeznek azok
sikerét előmozdítani."35
Az 1933-ban megrendezett Benedek-bálon 22
város 1100 résztvevője mulatott. A 3000 pengő feletti bevételt a város
szegényei között osztották szét.
1939. december 3-tól Benedek József és Fia
Hangya Telep néven indultak a szállítmányok a világpiacokra; a cég beépült a
Hangya Szövetkezetbe. 36
A második világháború erősen visszavetette
a kereskedelmet, de az örökös, Benedek László töretlen lendülettel látott
munkához, s 1948-ra már szép eredményeket ért el. Ekkor azonban minden
szándékát keresztülhuzta az államosítás. A nagyhírű vállalat egyik napról a
másikra tűnt el a nagykereskedelem világából.
4. Erősödő antiszemitizmus
A két világháború között erősödő
antiszemitizmus egyre inkább érződött Nagykőrösön is. A zsidóság gyors
gazdasági-pénzügyi térnyerése egyre hevesebb indulatokat váltott ki a
lakosságból. Az 1929/33-as gazdasági világválság csak fokozta ezt, miután a
válság okozta nyomor legjavát a zsidó nagytőke számlájára írták.
1920. januárt 12-én alakult meg
Nagykőrösön az Ébredő Magyarok Egyesülete Nagykőrösi Csoportja, amely
Magyarország keresztény és nemzeti szellemben való újjáépítését hirdette. A
helyi csoport elnöke Kolleth József malomtulajdonos, ügyvezető elnöke Kiss
László szerkesztő volt. A társulat politikai beállítottságát jellemezte, hogy
első kérvényük tiltakozás volt az ellen, hogy a gabonát Neu Jakab zsidó
kereskedőnek kelljen beszolgáltatni.37
1930 decemberében a nagykőrösi fiatalok
egy része megalakította a szélsőjobboldali Turul Szövetség helyi szervezetét, a
Nagykőrösi Arany János Bajtársi Egyesületet azzal a bevallott céllal, hogy az
Arany János Gimnáziumból kikerülő diákokat összefogja. 38
A Bajtársi Törzs tagjai üléseik, táborozásaik
alkalmával szélsőjobboldali politikai jelszavakat hangoztattak, elsősorban a
zsidó nagytőke ellen uszítottak. Egymást követték városunkban a Turul-bálok,
amelyek programját kultúrköntösbe bújtatott soviniszta beszédek alkották. Az
egyik Turul-bálról így számolt be a helyi sajtó: "A Városi Kaszinó
ízlésesen díszített termében Batthyány Olga rendezése mellett magyar
táncbemutatóval kezdődött a bál. Buga Kati, Kerényi Mária, B. Tóth Ilona és
Varga Eszter nagy tetszést arattak ízléses táncukkal. Az éjjeli mementó alatt
Natkó Gyula, a Turul országos vezér mondott tüzes, irredenta beszédet..." 39
A Turul Szövetség kötelékébe tömörült
nagykőrösi ifjak vad antiszemitizmusát bizonyítja a Bajtársi Törzs első és
egyetlen városi kiadványa. 1932-ben jelent meg a füzetecske Nagykőrösön, amely
Kiss Sándornak, a Törzs tiszteletbeli dominusának 1921-ből való 3 dolgozatát
tartalmazza. (Nagykőrösi közgyűjteményben nem található, az Országos Széchényi
Könyvtárban van belőle egy példány.)
A bevezetőt a Szövetség nagykőrösi
aktivistái írták: „Ébredj magyar! Eszmélj rá, hogy ezeréves hazánk koporsóját
ácsolják idegen kezek, nemzeti kultúránk, művészetünk, erkölcsünk és
társadalmunk egy vakmerően szemtelen fajzat lábtörlőjévé vált! Riadj föl
magyar, s lásd meg, hogy félig készen áll már nemzeted számára a sírkereszt,
rajta a felírás: ’Itt nyugszik a magyar faj! Élt 1000 évet!’” 40
Egy rövid részlet Kiss Sándor
dolgozatából: "A zsidókorság a társadalomnak súlyos fertőzéses betegsége.
Előidézi egy jellegzetes parazita, a zsidófaj, ha elszaporodik és uralomra
vergődik a társadalomban. A zsidófaj nem dolgozik, nem termel, hanem
rátelepszik más népek dolgozó társadalmára, amint a tetű az állati testre...,
vagy a bacilusok az állati szervezet belső szerveire, és úgy él, szaporodik,
virul a fertőzött társdalom szerveinek, szöveteinek rovására." 41
Látható, hogy e gondolatok mily távol
állnak már az egészséges hon- és magyarságtudatnak nevezhető ideáktól. Az ilyen
uszító írások Nagykőrösön is felszabadították a szélsőségeket.
A szélsőjobboldali szervezkedés országos
vezetőt Böszörmény Zoltánban talált, aki az összes szervezet közül a
legszélsőségesebb ideológiát vallotta. A Kaszáskeresztes Párt fő szervezője
Sima Ferenc titkár volt városunkban. A másik szélsőjobb párt Nagykőrösön Meskó Zoltánt
követte; a helyi vezetőjük Elekes József cipészmester és Patonay Dániel volt. 42
Különösen élessé vált az antiszemitizmus
1930-tól, amikor a Benedek-cég egyeduralkodóvá vált a nagykőrösi piacon. 1932
tavaszán sértő jeleket festettek a zsinagóga falára, több zsidó lakos háza
ablakát betörték. 1933 húsvétján került sor a Kaszáskeresztesek jelentősebb
megmozdulására. A tiltott plakátragasztásért letartóztatott Sima Ferenc
szabadon bocsátását követelő, horogkeresztes karszalagokkal felszerelt
csoportot a rendőrség letartóztatta. Az 55 aktivista közül 50 börtönbe került. 43 Az 1938-ban, 1939-ben és 1941-ben kiadott zsidótörvények
nagyban fokozták a nagykőrösi lakosság egy részének jobbra tolódását.
5. A zsidótörvények hatása Nagykőrösön
A helyi sajtó hűen beszámolt a zsidóság
gazdasági-társadalmi háttérbe szorítását célzó törvényekről: "A 2.
zsidótörvény-javaslat tartalma" 44 című írás az 1939-es, a "Fajvédelmi
törvényjavaslat" 45 című terjedelmes cikk pedig az 1941-es, jól ismert
korlátozó intézkedésekről tudósította Nagykőrös lakosságát. Az egyébként is
termékeny táptalajba vetett antiszemita eszmék ezen törvények hatására csak
fokozódtak. A helyi hírlap háborús években kiadott számai hangosak voltak az
uszító, támadó célzatú írásoktól illetve a különböző "zsidóperektől".
Lehetetlenné vált azon zsidó kereskedők,
iparosok léte, akik - a törvény elvárása értelmében - nem tudták bizonyítani
állampolgársági jogukat. 1939 tavaszán azonnali hatállyal vonták meg a
Weisz-testvérek italmérési jogát, mert állampolgársági joguk az elmúlt 10 évben
nem igazoltatott. 46
1939 őszén 1146 keresztény és 115 érvényes
zsidó iparigazolvány volt Nagykőrösön, ami azt jelentette, hogy az összes
iparigazolványok 10%-a volt zsidó lakos nevére kiállítva. Az 1939:IV. tc. érelmében
1939 őszétől további iparengedélyt zsidónak nem adtak ki, hiszen a törvénycikk
6%-os határt szabott meg. 47
1941 tavaszán a polgármester bejelentette,
hogy a zsidó gyümölcs-, zöldség-, és baromfikereskedők nem kaphatnak
helyfoglalási engedélyt a nagykőrösi piacon. 48 (A zsidók közéleti és gazdasági térfoglalásának
korlátozásáról szóló 1939. évi IV. tc. 12 §-a alapján). E rendelkezés
kijátszása céljából a zsidó kereskedők és bizományosok keresztény
iparigazolvánnyal rendelkező kereskedőknél mint értelmiségi munkakörben
foglalkoztatott alkalmazott jelentették be magukat. Nyilvánvalóan a keresztény
iparigazolványok és a zsidó "alkalmazottak" között a viszony éppen
fordított volt. A hatóság éles szemmel figyelte az ilyen munkakapcsolatokat.
Ennek következtében számtalan eljárás indult mindkét felekezetbe tartozó
kereskedők ellen.
1942 tavaszán rendelet tiltotta meg a
zsidók tulajdonában lévő ingatlanok értékesítését és átruházását. 49 Az 5 katasztrális holdnál nagyobb ún.
"zsidóbirtokokat" 3 napon belül be kellett jelenteni. Egyidőben át
kellett adni a fölhöz tartozó ingóságokról készült leltárt is. Az összeírt
vagyontárgyak hatósági zár alá vétettek.
1942 novemberében jelent meg a hadköteles
zsidók munkaszolgálatra hívásáról szóló rendelet50, amely a 18-48 év közti férfiak számára írt elő
jelentkezési kötelezettséget, de az első körben csak az 1909 és 1918. esztendők
között születetteket vitték el. Nagykőrösről legelőször 1942. március 5-én
történt bevonulás.