Nagykőrös művelődési helyzetképe
Végezetül megpróbálom
röviden összegezni a részletes történeti áttekintés alapján a két világháború
közötti időszak művelődés terén elért eredményeit.
Nagykőrös városa
semmiben sem maradt el az ország hasonló adottságú kisvárosai mögött, sőt
voltak a kulturális életnek olyan területei, amelyek az átlagosnál jobbnak
mondhatók.
Jelentős eredmény
volt az elemi oktatás terén, hogy felismerve a tanyasi lakosság
ellátatlanságát, a Vallás és Közoktatásügyi Minisztérium országos iskolaépítési
akcióját megelőzve a város önerőből kezdett hozzá a tanyasi iskolák építéséhez,
nagy anyagi áldozatot vállalva ezzel. Az egyházak segítségével a belterületi
elemi iskolák is elfogadható színvonalú oktatást tettek lehetővé. A közép- és
felsőfokú oktatási intézményekben folyó képzés, a megyében egyedülálló Téli
Gazdasági Iskola által nyújtott szakismeretek elsajátításának lehetősége széles
távlatokat nyitott a nagykőrösi és a környező települések ifjúsága előtt.
A városban folyó iskolnánkívüli
népművelési tevékenyég megyeszerte a legeredményesebb volt. A Népművelési
Bizottság munkájának köszönhetően jelentősen emelkedett a lakosság, elsősorban
a külterületen élők kulturális színvonala, csökkent az analfabéták száma.
Nagykőrösön elevenen
élt az Arany-kultusz, ez pezsdítően hatott az irodalmi életre, ennek köszönhető
az Arany János Társaság létrejötte és a múzeum szerveződésében is szerepe volt.
A nagy példányszámban
megjelenő sajtótermékek bizonyítják, hogy a lakosság jó része érdeklődést
mutatott a városban történt események iránt. Többé-kevésbé éltek az
egyesületek, a vándorszínház és a mozi által nyújtott művelődési és szórakozási
lehetőségekkel.
A nehéz anyagi
körülmények ellenére Nagykőrös vezetői igyekeztek minél több pénzt biztosítani
a kulturális tevékenység támogatására, kihasználták a hivatalos
művelődéspolitika biztosította központi lehetőségeket. Dezső Kázmér
polgármester, aki rendkívül művelt, igényes, európai látókörű ember volt,
következetesen próbálta megvalósítani kultúrpolitikai koncepcióját, a városi
értelmiség bevonásával. A két világháború közötti társadalom ideológiai
kötöttségei és irányzatai azonban természetszerűleg behatárolták a
lehetőségeket.